maanantai 14. lokakuuta 2013

Proteiininen kesäkurpitsalasagne

Piti postaa tämä kuvakokkailu tänne jo aiemmin, mutta tässä se tulee :)

Eli siis tällainen on viimeisin versio kesäkurpitsalasagnesta, jota tuunamalla olen aina vaan onnistunut saamaan koostumuksen paremmaksi ja kiinteämmäksi. Kesäkurpitsasuikaleet toimivat ikäänkuin lasagnelevyinä ja loput täytteet sitten ovat omista makumieltymyksistä kiinni. Itse käytän vaihdellen naudan tai broilerin jauhelihaa. Ja parasta tämä on yleensä seuraavana päivänä.



 Aluksi hikoiluta kesäkurpitsaviipaleita, eli juustohöylällä suikaleiksi, pinnalle suolaa ja talouspaperilla nesteet pinnasta pois. Hikoiluttamista voit tehdä aina 15-60 min asti.



Wokkipannussa porisee tomaattimurskaa, sipulia, paprikaa sekä broilerin jauhelihaa. Keitä kuumalla, jotta nesteet haihtuvat! Mausta oman maun mukaan. Itse käytän ruususuolaa, provencalen yrttisekoitusta, valkopippuria, oreganoa, currya, ripaus valkosipuli-pippurisekoitusta sekä chilijauhetta.




Väliin tomaattiviipaleita, uutena kokeiluna lähikaupassa tarjouksessa ollut kevyt kotijuusto sekä suolakurkkuja. Kotijuuston asemasta voi käyttää muutakin vähärasvaista juustoa/raastetta. Maku on kuitenkin parempi juustolla kuin ilman ;)


 




Sitten ainesosia päällekkäin vuorotellen. Aloita pohja kesäkurpitsaviipaleilla. Laittamalla niitä ristiin rastiin, tulee koostumuksesta parempi. Kaksi kerrosta ja väliin tuleva juusto, sitoo kerroksia hyvin yhteen. Myös tomaattiviipaleet antavat lasagnelle ryhdikkyyttä ja makua. Erittäin maistuvan version saa käyttämällä myös punajuuria kerroksissa.




 Päälle hieman Polaria, tällä kertaa näitä valmisviipaleita oli kaapissa.


Paista ensin noin 15 min kuumassa uunissa 230 asteessa ja tiputa sen jälkeen lämpö 170 asteeseen ja anna hautua 45 min. Nosta lasagne pois uunista ja anna vetäytyä rauhassa puolisen tuntia ainakin. Bon Appetit! Tästä on meillä noussut ihan suosikki ruoka viikonloppuisin!

Protskua ja kasviksia annoksessa on riittävästi eikä rasvaa liiemmin. Ainoastaan juuston rasva ja oliivi- tai kookosöljyllä voideltu vuoka. Tätä meillä on syöty kerran viikossa, ja hiilarit ovat minimissä. Oikeaa super ruokaa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti