keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Fatformulan vauhdissa


Kerron teille tässä yön pikkutunneilla tarinan siitä, miten joskus vauhdin huuma ja hurma voi sokeuttaa kovimmankin treenaajan mielen sopukat.

Citius, altius, fortius - romahdus. Formulassa kumit kuumenevat ja kuluvat loppuun ellei välillä käy varikolla huollossa. Kumitkin tulee vaihtaa ja visiiriä kiillottaa, jotta pysyy radalla. Fatformulassa tiedetään miten rasva poltetaan ja konetta huolletaan, mutta kuka unohti kysyä kuskilta miten sillä menee tai mitä se on mieltä heppojen toimivuudesta? Sille vaan sanottiin, että purista rattia tiukemmin, laitettiin kypärä päähän ja täytettiin kumit. Soronoo, lisää kierroksia! Usko meihin. Älä kysele turhia.

Juuri ennen maalia sininen metallinhohtoinen radan upein kiituri rullaa radan sivuun, vaikka ruutulippu olisi juuri heilahtanut. What happened? - Kohistiin katsomossa. Shit happens. Vastasi kuski ja riisui hanskat ja kypärän. Miksei kukaan vastannut, kun kysyin miksi? Miksei kukaan kertonut montako kierrosta vielä? Miksi hyökättiin, kun piti kannustaa? Voitto ei ole tärkeintä, vaan matka mikä tehdään. Se tyyli miten. Ja niin jäi erään kuskin kisa siihen.

Olen hehkuttanut blogissani nyt kohta puolen vuoden ajan erilaisia Fitfarmin valmennuksia, joita olen saanut käydä läpi. Olen maksanut niistä euron jos toisenkin ja kaikki ne eurot ovat menneet hyvään tarkoitukseen.

Tuloksia olen saavuttanut, niistä kiittänytkin julkisesti Fitfarmin osaavaa valmennustiimiä. Vielä on jäljellä 1,5 viikkoa matkaa tässä Bikini Challengessa, jota tämä kuski ei aio luovuttaa.

Olen saanut kolmessa eri valmennusjaksossa osaavan tiimin tekemät liikunta- ja ruokavalio-ohjeet, joihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Olen saanut käyttööni foorumin keksustelupalstan, jossa on voitu kysyä kysymyksiä, etsiä vastauksia, kannustaa ja tukea. Tämän lisäksi, meillä on ollut Superdieetin kautta oma faceryhmä sekä Bikini Challengen kautta oma. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluikin käsittääkseni yli 800 eri-ikäistä ja -kokoista naista (sekä sitten yllätykseksi myös ainakin yksi mies).

Tämä Bikinin faceryhmä on ollut mieletön sivutuote Fitfarmin valmennuksen ohella. Se perustettiin ensin vapaaehtoisvoimin, meille dieettajille. Yllätykseksi myös valmentajat liittyivät siihen, toisaalta ajattelin, että onpa mukava että he ovat näin innostuneita ja haluavat olla mukana tsemppaamassa.

Tsemppiä saatiinkin ja usein myös vastauksia nopeammin joihinkin kysymyksiin kuin foorumin kautta. Etenkin muut ryhmän jäsenet olivat arvokas tuki, vaihdettiin ajatuksia ja vinkkejä treeneistä, ihmeteltiin ja opittiin yhdessä, voivoteltiin kipeitä lihaksia, keksittiin ruokavinkkejä, -reseptejä.. vaihdettiin vinkkejä korvaavuuksista ja jossain vaiheessa joku lataili ohjelmaan kuuluvia ohjeita ja videoita ryhmäläisten käyttöön facen salaiseen ja suljettuun ryhmään. Valmentajat toimivat myös ylläpitäjinä ryhmässä.

Kuten sitten usein, niin tässäkin ryhmässä tuli muutamia epäselviä asioita, joita sitten kyseenalaistettiin liittyen mm Fitfarmin antamiin ohjeisiin. Itselläni ei ole ammatillista pätevyyttä liikunta- tai ravintoalalta, mutta sitävastoin ihmisläheisestä sekä asiakaspalvelusta kylläkin. Hieman ihmettelin sävyä, joilla rakentavaan palautteeseen reagoitiin yrityksen puolelta, mutta en liiemmin tai lainkaan puuttunut keskusteluun.

Tuli sitten toinen ja kolmas ja neljäs.. ja viides... ja... ja.. asia, joihin tämä kyseisen yrityksen valmennustiimi kommentoi melkoisen negatiiviseen, mielestäni epäasialliseen tyyliin. Tuli olo kuin olisimme kakaralauma, jota pitää uhkailla toistuvasti mm. ryhmän sulkemisella. Tähän ikään mennessä olen oppinut olemaan pitkään keskusteluissa taustalla ja antaa äkkipikaisempien leimahdella ensin.

Mutta tänään avasin minäkin sanaisen arkkuni, ja yritin antaa palautetta ensin faceryhmässä ja sen jälkeen Fitfarmin foorumilla (suljetussa ympäristössä, jossa vain valmennettavat voivat nähdä oman ryhmänsä keskustelut). Nekin poistettiin yrityksen toimesta, vaikka eivät olleet epäasiallisia. Niissä annoin niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta liittyen valmennukseen sekä asiakaspalveluun.

Olen pettynyt tapaan, millä Fitfarm kohtelee asiakkaitaan. Keinot miten tavoitteeseen päästään, ovat kyllä kunnioitettavasti hallussa ja tsemppifiilis kohollaan niin kauan kuin kaikki menee hymyssä suin ja ilman ainoatakaan kriittistä kommenttia. Kyseenalaistuksia ei sallita ja kaikki negatiivinen sensuroidaan valmennuksen ympäriltä. Lytätään, kun annetaan palautetta. Tuntuu, että tästäkö on kyse laajemmin ajatellen koko fitneksessä? Pinnan alla kuohuu, mutta mediassa tulee hymyillä ja huokua pelkkää positiivisuutta.

Ruutulippu oli juuri heilahtamassa maaliin isossa ryhmässämme, jossa nyt jäi monelle sadalle paskanmaku suuhun. Tökerösti hoidettua loppufarssia ei korvata sensuroimalla loputkin palautteet, sulkemalla ryhmiä tai uhkailemalla jopa lakimiehillä.

Joskus formulassa katoaa ajatus olennaisesta, sillä kilpailuvietti on niin kova. Riskinotto kasvaa, spinnataan liukkaassa kurvissa täysillä ulos ja sammutellaan tulipaloja. Tai otetaan hätäpäissään screen shotteja. Kannattiko? En usko.

Ison ja näkyvän yrityksen kuten Fitfarmin olisi viimeistään nyt hyvä ottaa koulutuksiinsa mukaan muutakin kuin treeniohjelmia, ruokavalioita ja bisneksen tekoa. Tyssää se hyväkin liikeidea huonoon asiakaspalveluun. Me asiakkaat maksetaan kuitenkin kaikki omasta pussista ja äänestetään myös jaloilla.

Valitettavasti menetitte juuri yhden maksavan asiakkaan, sillä en näe, että käytyjen keskusteluiden (tai etenkin niiden sensurointien) perusteella, Fitfarmilla on edes halua parempaan asiakaspalveluun. Onneksi näinä päivinä vastaavia valmennusohjelmia löytyy myös muilta yrittäjiltä, jotka haluavat palvella asiakkaitaan paremmin ja pitää heidät tyytyväisinä.

Fatformula jatkukoon.

2 kommenttia:

  1. Huhhuh... en oo ihan täysin perillä koko episodista mutta siiät oon, etten liitykään seuraavaan BC vaikka tarkoitus oli. Upeesti kirjotettu postaus !

    VastaaPoista
  2. Kiitos paljon Anni kommentistasi :) Ja lisää negaa on tullut monien blogien kommenttiketjuihin..

    VastaaPoista