tiistai 30. heinäkuuta 2013

Extran viimeinen viikko

Back in business and in town - ainakin tänään ;)
Blogipäivitykset ovat jääneet nolliin, johtuen enimmäkseen kesälomailusta, reissuista ja siitä, että mökin sijainti ei ole ollenkaan otollinen blogaamiselle. Sieltä kun ei meinaa nettiyhteydet pelittää millään.
Extra onkin hupsisheijaa edennyt viimeiseen viikkoon. Uusi treeniohjelma motivoi ensimmäiset kolme viikkoa huikealla tavalla, mutta kolme viikkoa vedettyä sitä 5 kertaa vko ennen kesälomareissua taisi olla liikaa motivaatiolle. Siihen päälle vielä 2-4 kertaa aerobiset treenit yleensä ennen varsinaista treeniä tai heti sen jälkeen.
Neljäs viikko oltiin reissussa, ja sille viikolle mahtui vain yksi rullalenkki ja pari muutaman kilsan kävelylenkkiä. Ja sanomattakin on selvää, että tuon viikon aikana tuli syötyä täysin vapaasti lähes koko viikon ajan.
Reissun jälkeen viidennellä viikolla takaisin ruotuun (yritys hyvä 10), mutta tein vain yhden kahvakuulan ja yhden kotitreenin ja ensi kertaa sain TE lukemaksi 5.0 ja kahvakuulassa paloi 850 kaloria 50 minsaa. HUH. Ja sen jälkeen päätin pitää loppuviikon vapaata dieettiruoista sekä treenistä... kesä, helle, mökki ja ja ja ja... ;) Ja nyt ollaankin sitten jo viimeisellä viikolla. Treenit ei huvita, vaaka ei houkuta (vaikka tsekkasinkin aamupainon tänään). Ylläriksi vaaka näytti kaikista lipsumisista huolimatta vain 0,5 kiloa enemmän kuin kolme viikkoa sitten ja eilen mittaukset osoittivat kaiken pysyneen ennallaan. MUTTA. Morkkis on sitäkin suurempi.

Joten. Tänään tämän naisen on parempi vetää treenikamppeet niskaan ja suunnata salille sekä lenkille.
Tämä on varmaan aika luontaista, että vedettyään kolmisen kuukautta tiukkaa treeniä ja ruokavaliota tulee jonkinlainen stoppi hommalle hetkeksi, siis etenkin pään sisäisesti. Ja etenkin, kun vaaka lukema on mennyt nihkeästi alaspäin (ainoastaan kilon extran aikana). Myös kropan mittailu on puuduttanut kun senttejä ei enää samaa tahtia ole tippunut. No EIPÄ tietenkään kun ei ole pysynyt ruokavaliossa tiukkana.
Toisaalta tämä kesä on toinen vaikeuttava tekijä pitkän kaavan päälle. Kaikki ihanat kesäherkut ovat toisinaan olleet työn ja tuskan takana sivuuttaa, joten niinpä nyt heinäkuun helteillä oli myös ihanaa vain nauttia.

Eikä ne kadotetut sentit ja kilot ole takaisinkaan tulleet, lihaskunto on todella hyvä ja kroppa on muuttunut tiiviimmäksi. Mutta matkaa on edelleen ja etenkin sitä rasvanpolttomatkaa. Ja sen eteen voin vain MINÄ tehdä jotain. Ja se jotain on training training.
Ostin muuten kesälukemiseksi kirjan nimeltä neljän tunnin keho. Timothy Ferris on kirjoittanut opuksen parempaan omaan itseen, muuttumiseksi superihmiseksi, ainakin takakannen tekstin mukaan. Oikeastaan tuo teksti sai minut provosoitumaan ostamaan kirjan ajatellessani, että mikä tämä tyyppi oikein kuvittelee olevansa. Kuka nyt tässä ajassa ja hetkessä, jolloin downshiftaus ja oman kehon kuunteleminen ovat nouseva trendi, haluaa joksikin superihmiseksi, joka selviää muutaman tunnin unilla päivästä toiseen työn ja treenintäyteisten päivien ohella?
Kirja on ollut melkoinen bestseller maailmalla ja luettuani siitä osioita, yllätyn positiivisesti. Kirja sisältää paljon samoja elementtejä ja perusasioita, joita minun tämän hetkisessä ruokavaliossa ja treenaamisessa on. Minä koukutuin hänen tapaansa käsitellä asioita. Vaikka en uskokaan ihan kaikkea toimivaksi kaikille. Lisää asiasta löytyy täältä. Ensimmäinen mieleenpainuvin ja tärkein ohje kirjan lukijalle on tämä: kirjaa EI tule missään nimessä lukea kirjaimellisesti kokonaan. Ja se ohje on ollut paras. ;)

Seuraava haasteeni on loppuviikolle päättää lähdenkö mukaan Fitfarmin Bikini Challengeen tai jatkanko omin neuvoin ja edellisten kolmen kuukauden treeniohjelmin. BC on kymmenen viikon haaste, jonka otan joko nyt tai myöhemmin vastaan.